torstai 9. huhtikuuta 2015

Kohti Prodiscus Easter Openia ja kisa-ITB

Fribakausi 2015 käynnistyy talvikauden esikisoista huolimatta kunnolla vasta nyt tulevasta Prodiscus Easter Openista. Reissutavaroita pakatessani ja kaverin kyytiin hypätessä ei takakontti voikaan olla pullollaan kiekkoja, vaan bägi on jo lähtiessä rakennettava suhteellisen järkevästi kisaa varten. Tietty heittelin muutamat kiekot vielä varmuuden vuoksi matkatavaroiden sekaan vaatteiden väliin, jos vaikka tilanne vaatisi niiden esille kaivamista.

Viidentienristeyksen frisbeegolfrata (5tr) on nyt parin vuoden reissuilta tuttu rata pienine muutoksineen, joten bägi on myös sitä silmällä rakennettu tätä metsärataa ajatellen. Tilaa ei ole hirvittävästi ja tulos on omalla kohdallani ollut aina selkeästi parempaa, kun on pitänyt leveärimmiset kiekot pääosin bägissä. Siispä tätä kaikkea pohtien ajattelin kirjoitella ITB-aiheisen blogipostauksen. Bäginähän mulla on Prodiscuksen rakettireppu, joten kiekkojahan sinne mahtuu.

Putterit:
Puttiputtereina käytän 3 x Clutch Gravity –muovilla. Kaksi jokseenkin kulunutta, mutta puolivakaata ja yksi selkeämmin alivakaa. Käytän näitä myös välillä heittoputtereina pääasiassa alle 50m lähäreissä ja suorissa alamäkiväylissä.

Heittoputteriosastolla löytyykin enemmän tavaraa. Suurinta roolia tällä osastolla hoitavat 2 x Basic Jokeria, joiden täytenä vastakohtana löytyy erittäin alivakaa First Run P1 (ensimmäinen kiekkoni vuosien takaa). Näiden kiekkojen välimaastosta on selvästi puuttunut palanen ja sitä hoitavat nyt tällä kisareissulla neitseellisesti melko iskemättömät D-Line P1 ja P2.

Midarit:
Midareista löytyy myös leveyttä. Isoimmassa roolissa ovat 2 x ESP Buzzzit ja Z-muovinen Hornet. Lisäksi mukana on alivakaa Z-muovinen Comet, jolla menevät hempeimmät lähestymiset. Buzzzeilla menevät suurin osa fore- ja backspin-lähärit. Kaiken varalta mukana on myös 2 x Lucid Fugitivea, Prodigyn M4 ja yksi Champion Roc3. Näistä neljästä jälkimmäisestä kiekosta ei välttämättä mikään lennä viikonloppuna, mutta jos tuulet iskevät, niin Roc3 kaivetaan esille ja sateiden tulle M4. Fugitivet otan reenausta varten, mutta muutoin en ehkä uskalla niitä bägiin tuikata. Iski hämmentävä fiilis, nyt kun asiaa ajatteli tarkemmin. Noh mennään eteenpän.

Fairwaydraiverit:
Fairwaydraiverini ovat pääosin olleet vähän enemmän alivakaallepäin kallellaan, ja tästä on toisaalta tuulisissa kisoissa aiheutunut latefeidien ja lähtökulmien kanssa ongelmia. 5tr:n rata on kuitenkin pääosin tuulen suojissa ja täynnä kapeahkoja rännejä, joten siinä mielessä alivakaahkot fairwaydraiverit sopivat sinne hyvin. Alivakaimpana hännänhuippuna löytyy G-Star Leopard, jolla menevät myös paikaltaan heitettävät pidemmät lähärit. Seuraavaksi löytyy 2 x Star Roadrunneria, joilla menevät pitkästi oikealle taittuvat antsat ja bäkkärirollerit (jälkimmäisiä on talvi treenattu hallissa! :D). Suurinta roolia fairwaydraivereissa hoitavat 2 x Opto Strikerit, jotka ovat hyvin monikäyttöisiä. Niillä hoituvat suurin osa avauksista ja lähes kaikki pidemmät forerollerit. Kuten sanoinkin, niin vakaat fairwaydraiverit ovat olleet hakusessa. Tälle osastolle mukana on nyt kaksi melko erilaista ehdokasta Lucid Escape ja Saint Pro. Näistä Escape on vain hieman Strikeriä ehkä vakaampi, kun taas Saint Pro on selvästi julmempaa osastoa. Jälkimmäiset kaksi kiekkoa käyvät bägistä ulkona todennäköisesti vain, jos tuuli yllättää heittäjän. Lisäksi löytyy vielä Champion Firebird, jolla niitataan tarvittaessa pystypommihysset ja suorat forerollerit.

Distancedraiverit:
Distancedraiverit tälle kisareissulle koostuvat melko poikkeuksellsiesti pelkästään Innovan kiekoista. Jälleen suurimmassa roolissa ovat 3 x Star Destroyeria, jotka ”yllätyksellisesti” ovat alivakaa, vakaahko ja vakaa. Vakainta osastoa hoitaa 1 x Star Boss, joka on selkeästi ylivakain Star Bossini. Tällä kertaa Bosseja mukana on siis vain yksi, ja veikkaisin, että senkin käyttö jäänee suhteellisen vähäiseksi. Viimeisimpänä, muttei vähäisimpänä löytyy iki-ihana Star Max, tuo työjuhta, joka kaivetaan aina siinä vaiheessa esiin, kun tarvitaan todellista työkalua suoriin forerolleihin, ässäforeihin, pommihysseihin tai isoihin skippeihin.

Yhteenveto:
  • 8 x Putteria
  • 8 x Midaria
  • 7 x Fairwaydraiveria
  • 6 x Distancedraiveria
  • Yht: 29 kiekkoa.

5tr:n rännien ja tarkan markan heittojen tärkeys on siis siinä mielessä nähtävissä, että pääpaino bägissä on heittoputtereissa, midareissa ja alivakaahkoissa fairwaydraivereissa. Näistäkin todennäköisesti putterit ja fairwaydraiverit saavat eniten ilma-aikaa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti